Malarstwo olejne – co jest nam potrzebne?

Malarstwo olejne – co jest nam potrzebne?

Przewodnik po farbach olejnych, cz. II

Ze specyfiki farb olejnych wynika nie tylko to, w jaki sposób należy nimi malować, lecz także, co jest nam do tego malowania potrzebne. Decyduje o konieczności używania w malarstwie olejnym rozpuszczalników, olejów, gruntowania podobrazia czy werniksowania. W poprzedniej części Przewodnika po farbach olejnych opisaliśmy szczegółowo specyfikę farb olejnych, ich cechy i wynikające z tego konsekwencje. Więcej na ten temat dowiecie się tutaj: Podstawowe informacje o farbie olejnej.

W tym wpisie dowiecie się dokładnie, jak należy przygotować swój warsztat malarstwa olejnego i co jest nam potrzebne. Dowiecie się, jaki rodzaj i które kolory farb wybrać oraz jakie akcesoria są niezbędne. Opiszemy Wam także skrótowo, jakie dodatkowe akcesoria mogą Wam się przydać w przyszłości.

Farby olejne – jakie wybrać?

Farby olejne, podobnie jak inne rodzaje przyborów plastycznych, dzielą się linie na studenckie (linie studyjne/studio) i profesjonalne (linie artystyczne/artists’).

Profesjonalne farby olejne, jak Artists’ Oil Colour marki Winsor & Newton i Rembrandt od Royal Talens cechują się przede wszystkim większą trwałością, wyższą odpornością na światło oraz najwyższym stopniem pigmentacji. Większość kolorów z palety profesjonalnej stworzona jest na bazie zaledwie jednego pigmentu. Wpływa to cenę takiej tubki, ale również znacznie podnosi jej jakość. Jednopigmentowe farby bowiem mają znacznie czystsze, głębsze kolory i dużo przyjemniej i bardziej przewidywalnie się ze sobą mieszają.

Natomiast studenckie farby olejne, na przykład z linii Winton Winsor & Newton czy Van Gogh Royal Talens, stworzone są z myślą o osobach początkujących. Przy ich tworzeniu największą wagę przykłada się do utrzymania wysokiej jakości produktów przy jednoczesnym obniżeniu ceny. Wykorzystuje się te same pigmenty, co w farbach profesjonalnych lub ich tańsze, choć nadal bardzo dobre, zamienniki. Każda z tubek farb studyjnych mieści w sobie mniej pigmentu przez co kolory mają mniejszą intensywność. W farbach studenckich większy odsetek kolorów złożony jest z kilku połączonych ze sobą pigmentów.

Jakie kolory farb olejnych na początek?

Do rozpoczęcia pracy z farbami olejnymi wystarczy kilka kolorów. Najlepiej zakupić trzy podstawowe kolory – niebieski, czerwony i żółty. Do tego przyda się jeszcze brązowy kolor – na przykład Burnt Sienna czy Raw Umber oraz duże opakowanie bieli. 

W przypadku farb Artists’ Oil Colour polecamy rozpoczęcie malowania z paletą 3 kolorów Winsor Lemon, Winsor Blue (Red Shade) i Permanent Rose lub z paletą 6 kolorów Winsor Lemon, Winsor Yellow, French Ultramarine, Winsor Blue (Green Shade), Permanent Rose oraz Cadmium Red

Natomiast w przypadku farb Winton Oil Colour producent sugeruje rozpoczęcie malowania farbami olejnymi od 3 kolorów: Cadmium Yellow Hue, French Ultramarine oraz Permanent Rose.

Farby olejne zestaw

Zestawy farb olejnych pomogą skompletować pierwsze palety kolorów początkującym artystom. Są też wersją ekonomiczną w stosunku do nabywania farb pojedynczo, na sztuki. Zwykle również farby w zestawach występują także w mniejszych pojemnościach niż te kupowane na sztuki. Ta właściwość przyda się, gdy chcemy sprawdzić czy ta technika to jest coś, z czym się polubimy.

A próbować warto!

Farby olejne – co jest nam potrzebne?

Jak można się domyślić, farby olejne nie są jedynymi przyborami niezbędnymi do rozpoczęcia przygody z malarstwem olejnym. 

Aby zacząć malować olejem należy zaopatrzyć się w:

  • płótno malarskie (podobrazie bawełniane lub lniane);
  • pędzle szczecinowe lub syntetyczne o włosiu zbliżonym do świńskiego;
  • terpentynę lub inny rozpuszczalnik, np. white spirit;
  • olej np. lniany, makowy, szafranowy;
  • paletę malarską – plastikową, ceramiczną lub drewnianą;
  • szklany słoik lub inny pojemnik odporny na rozpuszczalniki;
  • bawełnianą szmatkę lub ręcznik papierowy.

Są to najważniejsze narzędzia, bez których malowanie farbami olejnymi nie mogłoby się odbyć. Jednak gama akcesoriów, które pomagają w pracy z olejami jest dużo szersza. 

Najważniejsza z nich jest sztaluga, która znacząco wpływa na komfort pracy z płótnem. Nie trzeba od razu kupować sztalugi wolnostojącej – na początku wystarczy sztaluga stołowa, którą można wygodnie postawić na biurku w pracowni czy nawet stole w jadalni.

Zalecany w malarstwie olejnym jest również werniks. Stosuje się go w celu zabezpieczenia powierzchni obrazu, wydobycia głębi kolorów oraz uzyskania jednorodnej powierzchni płótna – błyszczącej, satynowej lub matowej. Co ważne, werniksy różnią się między sobą sposobem pracy z nimi. Werniksy damarowe stosuje się na całkowicie wyschnięty, ukończony obraz olejny. Natomiast werniksy retuszerskie można stosować w trakcie pracy, pomiędzy nakładaniem warstw farby.

Dodatkowe akcesoria do malarstwa olejnego

Pozostałe, ciekawe media i narzędzia najczęściej używane do pracy z farbami olejnymi to:

  1. LIQUIN. Półmatowe medium alkilowe do farb olejnych, które ma bardzo szerokie spektrum zastosowania. Rozrzedza farby olejne, dzięki czemu doskonale nadaje się do laserunków, nadaje farbom lśniące wykończenie bez widocznych śladów pędzla. Dodatkowo Liquin przyspiesza wysychanie farb olejnych aż o połowę.
  1. LIQUIN OLEOPASTO. Półmatowe medium impastowe przeznaczone do techniki impasto oraz tworzenia ciekawych tekstur. Ma miękką konsystencję żelu. Dodatkowo skraca czas schnięcia farb olejnych aż o połowę.
  1. MEDIA OPÓŹNIAJĄCE WYSYCHANIE. Czasem długi czas schnięcie farb olejnych nie jest wystarczający. Wtedy przyda się medium takie jak Artists’ Painting Medium. Opóźnia wysychanie farb olejnych, dodaje im połysk, rozrzedza farbę oraz poprawia jej konsystencję. 
  1. SYKATYWA. Sykatywa jest medium stosowanym do farb olejnych w celu przyspieszenia ich schnięcia. 
  1. JEDNORAZOWE PALETY MALARSKIE. Palety malarskie w postaci odrywalnych, olejoodpornych arkuszy znacznie usprawniają pracę nad obrazami. Nie wymagają mycia, a po skończonym malowaniu wystarczy oderwać arkusz i wyrzucić go do kosza. 
  2. GESSO. Jest to medium malarskie służące do przygotowania gruntu pod obraz. Są bardzo kryjące, najczęściej akrylowe o białym kolorze. Używa się ich w celu przygotowania wybranej powierzchni przed malowaniem. tworzą idealnie gładką powierzchnię, w którą nie wsiąkają farby olejne.

Kiedy już skompletowaliśmy swój warsztat, oraz zabrać się za malowanie! Więcej o technice malowania farbami olejnymi i wszystkich związanych z tym zawiłościach, dowiecie się tutaj: Farby olejne – jak nimi malować?.

3 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *