Nowe bloki artystyczne PaperConcept – recenzja

Cześć!
Nazywam się Gabi i jestem rysowniczką. Specjalizuję się w portretach tradycyjnych i cyfrowych. Moim ulubionym narzędziem codziennej pracy jest szkicownik. Uwielbiam testować w nim nowe media i eksperymentować ze stylem. Moje prace możecie zobaczyć na Instagramie (@doodle_traffic) oraz na TikToku (@gabsdoodles). Dzisiaj chcę się z Wami podzielić krótką recenzją ostatnio przetestowanych produktów – nowych bloków artystycznych od PaperConcept.

Alternatywa dla szkicownika

Na co dzień rysuję głównie w szkicownikach lub tworzę sztukę cyfrową. Pojedyncze kartki czy bloki są mi potrzebne głównie kiedy pracuję nad zleceniami, w których klient zamawia oryginał rysunku.

W ofercie PaperConcept pojawiły się bloki o różnym przeznaczeniu:

  • BRISTOL – do rysowania ołówkiem, tuszem i markerami,
  • SKETCHING – do szkicowania węglem, ołówkiem i pastelami,
  • MIX MEDIA – do rozmaitych technik mokrych i suchych,
  • DRAWING – do wszelkich technik suchych,
  • WATERCOLOUR – do akwareli, gwaszu, farb akrylowych.

Wszystkie bloki występują w trzech rozmiarach: A5, A4 i A3 (lub – w przypadku bloku do akwareli – w rozmiarze zbliżonym do tych formatów). Są wykonane z papierów bezkwasowych i pozbawionych chloru; są produkcji włoskiej. O takich szczegółach możecie jednak poczytać w opisie bloków na stronie sklepu PaperConcept. Ja skupię się na subiektywnych odczuciach. :)

Przetestowałam bloki pod różnymi kątami. Oto moje eksperymenty, notatki i wnioski.

Blok artystyczny “BRISTOL

Na pierwszy ogień poszedł “BRISTOL”. Głównie dlatego, że przypominał mi papier, którego jak dotąd używałam do zleceń. BRISTOL ma bardzo gładki papier o wysokiej gramaturze (190g/m2) i chłodnym odcieniu bieli. W bloku jest 20 arkuszy. Użyłam go do studium kilku portretów ołówkowych:

  • Ze względu na bardzo gładki papier blok świetnie nadaje się do precyzyjnych rysunków, m.in. ołówkiem mechanicznym i techniką kreskowania (hatchingu).
  • Ołówek na zdjęciach to KOH-I-NOOR Versatil 5340, ale użyłem również zwykłego ołówka Faber-Castell 9000 HB i graficznicy Pentel 100.5 z wkładem 2B. Wszystkie spisały się bardzo dobrze.
  • Tusz zachowuje się bardzo dobrze. Papier nie nasiąka, nie wygina się i nie łuszczy. Można na nim precyzyjnie pisać i rysować.
  • Promarkery działają dobrze (ale nie jestem profesjonalistką w zakresie tego medium). Papier jest bardzo gładki, dzięki czemu dobrze się blendują. Papier się nie łuszczył. Po kilku warstwach markerów przebijały na drugą stronę, ale to normalne, kiedy chodzi o markery na bazie alkoholu. Osobiście wydaje mi się, że do Promarkerów wybrałabym cieńszy papier, aby tak mocno nie “wypijał” markerów.
  • Papier ma wysoką gramaturę i jakość, więc będę go używać raczej do zleceń i “ważniejszych” rysunków niż do codziennych bazgrołów. :)

Blok artystyczny “SKETCHING

Jako drugi przetestowałam blok do szkicowania. Ostatnio przekonałam się do papieru w ciepłym odcieniu bieli, a ten ma bardzo ładny kolor kości słoniowej. Kartki są znacznie cieńsze (90g/m2) i jest ich więcej (50 ark.) niż w bloku “Bristol”. Przypominają mi papier, którego używaliśmy w Studium Artystycznym, do którego uczęszczałam, przygotowując teczkę na ASP.

Papier był stosunkowo cienki i miał kolor jasnego beżu. Miało nas to ośmielić do tworzenia szybkich, ekspresyjnych szkiców i tak też działało w porównaniu z wielkimi arkuszami bristolu czy drogimi płótnami. Myślę, że właśnie do takich celów będę używać tego bloku. Poza tym papier w tym kolorze ładnie wygląda na ścianie, więc zapewne niektóre ze szkiców ozdobią mój pokój. :)

Testując blok, stworzyłam kilka szybkich szkiców ołówkiem i węglem:

Jak już wspominałam – papier ma niższą gramaturę, więc rysunki będą delikatnie widoczne z drugiej strony.

Dlatego polecam ten blok głównie do technik suchych.

Blok artystyczny “MIXED MEDIA

Byłam bardzo ciekawa tego artykułu, ponieważ ostatnio dużo eksperymentuję z mediami. Papier ma gramaturę 250g/m2, a w bloku jest 25 arkuszy. Wypróbowałam na nim węgiel, ołówki, cienkopis, markery alkoholowe, gwasz, akwarelę i tusz:

Właściwie nie mam uwag. :) Wszystkie media zachowywały się na papierze bardzo dobrze. Nawet Promarkerom zajęło trochę czasu, zanim były widoczne na drugiej stronie. Myślę, że tego bloku będę używać głównie do rysunków ołówkiem w połączeniu z akwarelą, tuszem lub gwaszem. Podoba mi się, że papier ma średnią teksturę – nie jest zbyt gładki ani zbyt ziarnisty.

Blok artystyczny “DRAWING

Ten blok odbieram jako coś pomiędzy “Sketching” a “Mix media”. Ma średnią ziarnistość, średnią gramaturę (120g/m2) i papier w kolorze złamanej bieli. Bardzo dobrze przyjmuje wszelkie suche media:

Blok artystyczny “WATERCOLOR

Nie jestem doświadczona, jeśli chodzi o akwarele. Myślę, że na początek wybrałabym papier o delikatniejszej strukturze. W tym nieco trudno byłoby mi narysować ołówkiem precyzyjną bazę. Papier ma wysoką jakość (25% zawartości bawełny) i gramaturę (300 g/m2). Blok jest czterostronnie klejony, co zapobiega falowaniu po nałożeniu wody – dzięki temu nie musi być oklejany taśmą. Po wyschnięciu pracy arkusz można wyrwać z bloku, podważając go z każdej strony w miejscu klejenia.

Wybróbowałam na papierze akwarelę i gwasz. Moim zdaniem świetnie nadaje się do obu. Zwłaszcza, jeśli lubicie wyraźną teksturę papieru akwarelowego:

Podsumowując – wszystkie bloki uważam za warte uwagi – w zależności od tego, czego potrzebujecie. Moimi ulubionymi na ten moment są “Mix Media” i “Sketching”, ale wszystkich mogę używać w zależności od projektu, techniki i efektu, jaki chcę uzyskać. Papiery są wysokiej jakości, a bloki występują w konkurencyjnych cenach, więc używanie ich nie jest “onieśmielające”. Krótko mówiąc – polecam. :)

Dajcie znać, czy już je testowaliście i jakie macie wrażenia. A może macie inne, ulubione bloki? Do zobaczenia w kolejnym poście!

Gabi @doodle_traffic

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.